Bestel / To order |
Sémiramis Paul Valéry € 90 / facsimile /cahier in schuifhuls 17 x 22 cm / 48 pagina’s geniet / 100 exemplaren handgeschreven / geïllustreerd leparello met inleiding in Nederlands, Engels en Frans los bijgevoegd Uitgave i.s.m. de Stichting Johan Polak ISBN 978 90 83052 12 0 Johan B.W. Polak (1928-1992) was een gerenommeerde uitgever, bibliofiel en verzamelaar van handschriften. Na zijn dood werd zijn indrukwekkend archief ondergebracht in een Stichting, waarvan een belangrijke doelstelling de zorg voor ‘het bijzondere boek’ is. In de nalatenschap bevinden zich ‘parels’ uit de negentiende- en twintigste-eeuwse literatuur. Een daarvan is een zeer bijzonder (klad)handschrift van Sémiramis van de Franse dichter Paul Valéry (1871-1945), een dramatisch gedicht dat in 1934 werd gepubliceerd door de Franse uitgever Gallimard.Het handschrift is uitzonderlijk: het bevat een volledige versie van Sémiramis en is tegelijk ‘work in progress’. We kunnen Valéry volgen in de talloze doorhalingen, veranderingen, toe-voegingen en aanwijzingen. Bovendien maakte de auteur in het manuscript schitterende, ingekleurde tekeningen, onder andere van decors en kostuums. Daarmee gaf hij zijn bedoelingen voor een opvoering met majestueuze décorstukken en kostuums weer.Deze publicatie vormt een zo getrouw mogelijke weergave van het manuscript inclusief de cassette. Het is de eerste uitgave in een reeks die meerdere facsimile’s van ‘parels’ uit de nalatenschap van Johan W.B. Polak zal bevatten. Valéry schreef Sémiramis als een ‘Gesammtkunstwerk’: een combinatie van ballet, pantomime, spraak, zang en orkest-muziek |
|
|
Bestel / To order |
WA-Man Bantammer 1 Theun de Vries € 85 / 2001 / 15,8 x 25 cm 96 pagina’s / genaaid gebonden in Dainel vormgeving: Chang Chi Lan-Ying ontwerp omslagtitel: Karina Meister foto: Marcel Molle afdruk foto: Silverhands In 2001 vierde Theun de Vries zijn 94e verjaardag. Ter gelegenheid daarvan verscheen – op zijn verzoek – zijn novelle WA-Man als bijzondere uitgave. De tekst werd gecomplementeerd met de drukgeschiedenis van WA-Man en een nawoord van de auteur. De uitgave is gesigneerd door de schrijver en bevat een originele foto van Theun de Vries, gemaakt door Marcel Molle (winnaar van de Zilveren Camera 2000). Het oeuvre van Theun de Vries telt sinds zijn debuut in 1925 meer dan 100 novellen, romans, essays, toneelstukken en dichtbundels. WA-Man verscheen in 1944 als clandestiene uitgave bij de Doezende Dar (Bezige Bij) onder het pseudoniem M. Swaertreger. Na de oorlog is het nog enkele malen opnieuw uitgegeven. |
|
|
Bestel / To order |
Uit de stilte Bantammer 2 Ernst Braches € 20 / 2002 / 16,1 x 24,2 cm 28 pagina’s / vormgeving: Chang Chi Lan-Ying cahiersteek: Mooie Boeken omslag: Bram de Does (Kaba-ornament) ‘Uit de Stilte’ verscheen eerder in De Revisor 1991, 1&2 Bij de dood van Frans Kellendonk (1951–1990) schreef Ernst Braches een bijdrage voor het herdenkingsnummer van het tijdschrift Revisor. Het is een ontroerend portret van de erudiete auteur, gespiegeld in een van diens opmerkelijkste scheppingen: zijn bibliotheek. Toen ik ‘Uit de Stilte’ voor het eerst las, wist ik heel zeker dat ik die tekst wilde uitgeven en dat ik er alles aan zou doen om er een boekje van te maken dat recht doet aan de bijzondere inhoud – een eerbewijs aan de schrijver Frans Kellendonk. Nergens wordt over hem gesproken – en toch staat hij mij na lezing van glashelder voor ogen. (Jan de Jong) |
|
|
Bestel / To order |
Is dit Engeland? Bantammer 3 Robert Anker € 18 / 2004 / 10 x 17,5 cm 138 pagina’s / genaaid gebrocheerd vormgeving: Bart de Haas 'Is dit Engeland?' is een – nooit eerder gepubliceerd of uitgevoerd – avondvullend toneelstuk met een wankelende verhaallijn. Maar wat wil je bij een stuk waarin het hele wereldbeeld wankelt. De Man Alleen droomt van aankomst in een soort Engeland maar is onderweg in het vijandelijke leven gecrasht en strompelt met het autostuur nog in zijn hand over het toneel, vergezeld door zijn Hartstochtelijke Vriendin die hij afwijst. Een gisting van personages en stemmen omringt de twee op hun tocht. Van criminele Marokkaantjes tot Donald Duck, van Gerrit Achterberg tot bewoners van een kraakpand. Is er uitkomst? Is er Engeland? Robert Anker (1946) schreef gedichten, essays, verhalen en romans. 'Een soort Engeland' werd bekroond met de Libris Literatuur Prijs 2002 |
|
|
Bestel / To order |
Ademhuis Bantammer 4 Sonja Prins, Michiel Jansen Schoonhoven € 25 / 2005 / 15,8 x 25 cm 96 pagina’s / genaaid gebonden in linnen band vormgeving: Saskia van Rheden (Zijwit) ‘Ademhuis’ is om meer dan een reden bijzonder ongewoon en verrassend. Het komt immers niet vaak voor dat een bundel in samenspraak van twee dichters tot stand komt. De twee zeer verschillende stemmen van ‘Ademhuis’ bieden juist daardoor onvermoede contrasten en vergezichten bij hun beider terugblik op het gedeelde leven, en op de idealen en angsten van de eeuw die hen beiden heeft getekend. Deze ‘poésie à deux voix’ wordt beheerst door aantrekking en afstoting, als een kleine kosmos van tegengestelde impulsen en ambities. Achter de treffende beelden en metaforen gaan heftige gevoelens schuil, die soms botsen en steeds hartstochtelijk getuigen van onafhankelijkheid, hoe verschillend die ook wordt nagestreefd door deze twee stemmen. (Laurens Vancrevel) Een dialectische dichtbundel |
|
|
Bestel / To order |
Voor vandaag ben ik uitgetekend Bantammer 6 Johan de Zoete € 29,50 / 2009 / 17,4 x 21,4 cm / 128 pagina’s genaaid gebonden in linnen band oplage: 200 exemplaren originele prent: een combinatie van paniconografie en linoleumsnede. Door de auteur vervaardigd en gedrukt op een Korrex proefpers op Zerkall-Bütten. Tussen 22 maart 1972 en 13 april 1982 heeft Johan de Zoete, met zo nu en dan een onderbreking, op 2117 vellen papier een getekend ‘nachtboek’ bijgehouden, een bezigheid die zijn weerga niet zo gauw zal vinden. Uit die vellen heb ik een keuze gemaakt, die is aangevuld met enkele tekeningen die de vervaardiger zelf graag opgenomen wilde zien. Bij mijn keuze ben ik uitgegaan van de thema’s die het tekenwerk beheersen: het kunstenaarsschap en de twijfels daaraan, de verhouding tot het andere geslacht en de plaats die de alcohol in die jaren inneemt. En in het algemeen: het niet al te vrolijke wereldbeeld van De Zoete, waar hij in tal van tekeningen en uitspraken getuigenis van aflegt. Met deze keuze, denk ik, is een redelijk inzicht gegeven in een decennium uit het curieuze bestaan van een jonge man die denkt dat hij als kunstenaar kan bestaan, maar daar eigenlijk niet in gelooft. Koos van Weringh |
|
|
Bestel / To order |
Chalet Georges-Maurice 1909-2009. Het verhaal van een huis en zijn bewoners Bantammer 7 Ileen Montijn € 29,50 / 2009 / 16,4 x 22,5 cm 124 pagina’s dunotone + 16 pagina’s kleur genaaid gebonden in papieren band / 225 exemplaren Tekst: Ileen Montijn Documenten: Familie Van Hamel Ontwerp en illustraties: Piet Schreuders en Sonja van Hamel Drukvormen: LenoirSchuring, Amstelveen Druk: Offsetdrukkerij Jan de Jong Afwerking: Boekbinderij Van Waarden, Zaandam ISBN 978 90 76452 80 7 In 1909 besloot Arnold Aletrino,controversieel schrijver en arts, om voor zijn gezondheid naar Zwitserland te verhuizen. Met zijn vrouw Jupie van Stockum vond hij in Chernex, hoog boven het meer van Genève, een geschikte plek om een chalet te laten bouwen. Daar zou hij zijn laatste, gelukkige jaren slijten. Veel van zijn Amsterdamse vrienden uit de kring van de Tachtigers – Witsen, Van Eeden – kwamen hem opzoeken. ‘Wij wonen vlak over het spoorwegstation,een bruingeschilderd chalet, een eindje van de weg af, schuin voorbij het postkantoor. Van het station af kunt gij het zien, aan de kant van het meer,’ schreef hij aan een van hen. Na Aletrino’s dood in 1916 bleef het chalet in de familie van zijn schoonzuster, Clara Maria van Hamel-van Stockum, die de bouw ervan had betaald. Na honderd jaar verkeert het, zorgvuldig bewaard door de familie, van binnen en buiten nog vrijwel in zijn oorspronkelijke staat. Historica Ileen Montijn reconstrueerde het verhaal van het huis: de voorgeschiedenis en de bouw,de tijd van de Aletrino’s en de bewoning door de familie Van Hamel vóór, tijdens en na de Tweede Wereldoorlog. Rijk geïllustreerd met bouwtekeningen, oude foto’s en andere documenten, met een voorwoord van Piet Schreuders. |
|
|
Bestel / To order |
De sleutel van de Rozengracht Bantammer 8 Aletta Schreuders € / 2009 / 16,4 x 22,5 cm 124 pagina’s / genaaid gebonden in papieren band vormgeving: Piet Schreuders oplage: 200 exemplaren U I T V E R K O C H T |
|
|
Bestel / To order |
Lezen wat er staat Het magisch realisme van «Awater» en «Het Uur U» Ernst Braches € 25,00 / Bantammerreeks nr. 12 2019 / 14,2 x 23 cm 152 pagina's genaaid gebonden in papieren band opmaak: Ernst Braches ISBN 978 94 90913 87 8 Over M. Nijhoffs klassieke gedichten 'Awater' en 'Het Uur U' is tegen het einde van de vorige eeuw ontzettend veel gepraat maar weinig wezenlijks gezegd. In de eerste jaren van deze eeuw werden de beide monumentale werken geprezen, maar nauwelijks meer gelezen. Nu, op de drempel van hun definitieve bijzetting in de marmeren tombe van het vergeten meesterwerk, brengt Ernst Braches de gedichten nog eenmaal tot leven in dit prachtig verzorgde boekje. De werkelijkheid in M. Nijhoffs meesterwerken is zo overtuigend, dat men in Utrecht het spoor van 'Awater' kan volgen en dat men zich in volle ernst heeft afgevraagd waar de straat van 'Het Uur U' te vinden is. De dichter moet zich hebben vermaakt over al die werkelijkheidszoekers. Hij heeft dat vuurtje zelfs onder zijn vrienden aangestookt. Achter dat masker speelt zich een heel ander spel af in een werkelijkheid waarin we ondersteboven hangen als betoverde apen (Maurice Gilliams: Elias). Die magische werkelijkheid wordt in dit boekje regel na regel onthuld. |
|
|
Bestel / To order |
Ongehoord Honderd miniaturen over muziek Lucas Bunge € 17,50 / 2014 / 12 x 17,5 cm 164 pagina’s vormgeving: Chang Chi Lan-Ying Oplage: 200 exemplaren ISBN 9789490913465 Serieuze en speelse gedachten over muziek – over haar scheppers, haar beoefenaars en haar verschijningsvormen, met op de achtergrond steeds die ene vraag: hoe kan het toch dat muziek meer is dan een prettig hapje geluid, dat zij ons, ondanks leed en narigheid, kan verzoenen met het bestaan, ja, soms geluksgevoel geeft? Een rijke waaier aan thema’s wordt hier ontvouwen. Hoofdmoot vormen talrijke onorthodoxe beelden van componisten zelf, en bovenal van hun muziek, vanaf de middeleeuwse Hildegard von Bingen (‘vergeet alle Bachs, Beethovens en Beatles’) tot in onze eigen tijd: Scarlatti (‘wijsjes van de ezeldrijver’); Purcell (‘ongure lachsalvo’s’); Händel (‘als je die welgedane kop ziet’) ; Haydn (‘wat verbeeldt hij zich wel?’); Mozart (‘zijn neiging naar het zware’); Schubert (‘kom op, man!’); Schumann (‘gevoelens van onvervulbaarheid’); Fauré (‘fijne parfums, ruisende stoffen’); Ravel (‘onverwachte voltreffer’); Bartók (‘was dat muziek, zo cru?’) tot aan Hindemith (‘treurmuziek binnen zes uur’) en componisten van onze eigen tijd (‘dat geeft nieuwe moed’). Maar ook gaat het over de improvisaties van de pianostemmer, over vierduizend streekoefeningen, over de gebaren van musici en dirigenten, over ‘het laatste liedje’, over tweehonderdzesenvijftig amateurorkesten, over het ambacht dat muziek maken is – en over veel en veel meer. Deze honderd erudiete, persoonlijke mini-essays getuigen van de inspiratie en de vreugde die muziek luisteren of beoefenen ons geeft. |
|
|
Bestel / To order |
Jeugdzonde Schrijvers en dichters over hun allereerste gedicht Bantammer 5 Onno Blom € 30 / 2007 / 16,8 x 22,5 112 pagina’s, genaaid gebonden vormgeving: Joseph Plateau Oplage 200 exemplaren Alle begin is mythisch. Er is geen schrijver die zich niet kan herinneren dat hij voor het eerst echt schreef en welk gevoel dat met zich meebracht. Die sensatie vormt de kern van deze uitgave. De journalist en letterkundige Onno Blom heeft de allereerste vormvaste en vrije verzen van zestien dichters en schrijvers opgedolven en ging met de schrijvers in gesprek over het gedicht zelf – over de inhoud, de vorm en het rijm of juist het gebrek daaraan – maar ook over de vraag wie zij waren toen zij dat schreven. Herkennen zij zichzelf nog? Bevat dat gedicht al de glanzende kiemcel van hun latere werk? Het is niet verbazingwekkend dat sommige jeugdzonden de dichters achteraf met schaamte vervullen. Neeltje Maria Min vindt haar eerste gedicht nu ‘totale aanstellerij’ en Ilja Leonard Pfeijffer leverde ‘opus 1’ van een paar honderd ‘totaal mislukte’ handgeschreven gedichten, netjes genummerd in twee multomappen. Alle dichters hebben hun gêne overwonnen en spreken vrijuit over het vroegste begin van hun schrijversschap. De combinatie van het allereerste gedicht én de blik over de schouder van de oudere en wijzere dichter maken ‘Jeugdzonde’ tot een verrassend en tintelend document humaine en een fascinerend boek voor iedereen die de poëzie een warm hart toedraagt. |
|